Zakończenie roku szkolnego 2024/2025. Młodzież podsumowuje reformy edukacji
27 czerwca 2025
fot. Radio Rodzina
Ponad 300 tys. uczniów i uczennic na Dolnym Śląsku kończy dziś rok szkolny, rozpoczynając tym samym wakacje. Wśród nich Natalia Pawłowska i Antonina Staroniewicz, absolwentka oraz uczennica liceum w Zespole Szkół Salezjańskich DON BOSCO we Wrocławiu.
Rok szkolny 2024/2025 był rokiem reform wprowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. To m.in. odchudzenie podstawy programowej w liceach i technikach, przesunięcie części materiału na poziom rozszerzony, rezygnacja z obowiązkowych zadań domowych, zlikwidowanie przedmiotu „Historia i teraźniejszość” (HiT), obowiązkowa nauka pierwszej pomocy w ramach przedmiotu „Edukacja dla bezpieczeństwa” czy wyłączenie oceny z religii i etyki na świadectwach.
– To co najbardziej doceniłam w tym roku, to konkursy ogólnopolskie i olimpiady. Najmilej wspominam chwile, kiedy edukacja łączy się z emocjami, poznawaniem drugiego człowieka i naszej kultury. To mi najwięcej daje, tego szukam, rozpoczynając nowy rok szkolny – mówi Tosia Staroniewicz, absolwentka trzeciej klasy Liceum Salezjańskiego we Wrocławiu, laureatka konkursów i olimpiady z j. polskiego.
Zdaniem dziewcząt wielu uczniów ma problem z nauką, ponieważ nie znają metod efektywnego uczenia się. – To nie jest sztuka chodzić do szkoły i słuchać. Większość uczniów nie wie, jak się uczyć. Uczą się na pamięć, a po 2 tygodniach nie pamiętają już, czego się nauczyli. To duży problem, na który musimy odpowiedzieć: jak uczyć się szybko, logicznie i mieć czas na prywatne życie. – dodaje Natalia Pawłowska, tegoroczna absolwentka liceum.
Nowością w tym roku w szkołach średnich był przedmiot „Edukacja dla bezpieczeństwa”, który ma przede wszystkim praktyczny wymiar.
Nasi goście, Natalia i Tosia, dzielą się swoim doświadczeniem szkoły ponadpodstawowej, przygotowaniem do egzaminów, oceniają kierunek rozwoju edukacji młodzieży oraz zmian, które mają wejść w życie w roku szkolnym 2025/2026.
Posłuchaj rozmowy: