Nowa zajezdnia tramwajowa na Nowych Żernikach
6 marca 2025
fot. Radio Rodzina
MPK Wrocław ogłosiło budowę nowej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. To największa inwestycja komunikacyjna w historii Wrocławia. Zajezdnia pozwoli na dynamiczny rozwój sieci, obsługę nowych tras oraz wdrożenie ekologicznych rozwiązań. Koszt całości przekroczy miliard złotych.
Miejski przewoźnik rozpoczyna projektowanie jednej z kluczowych inwestycji w powojennej historii Wrocławia. Zajezdnia tramwajowa na Nowych Żernikach to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby komunikacyjne, ale także projekt, który wyznaczy nowe standardy w organizacji transportu publicznego. Dzięki tej inwestycji flota tramwajowa wzbogaci się o 150 nowoczesnych wagonów, a funkcjonowanie całej sieci stanie się bardziej efektywne i przyjazne środowisku.
– Dzięki tej zajezdni zwiększymy elastyczność operacyjną, lepiej dostosujemy tabor do nowych połączeń i podniesiemy standardy obsługi pasażerów – podkreśla Witold Woźny, Prezes Zarządu MPK Wrocław.
Lokalizacja zajezdni przy al. Architektów została zaplanowana z myślą o usprawnieniu obsługi transportowej zachodniej części miasta. Przeznaczenie działki pod ten cel jest od lat uwzględnione w MPZP. Do tej pory zaplecze techniczne MPK koncentrowało się w centrum i na południu Wrocławia.
Kluczowych projektów komunikacyjnych we Wrocławiu w najbliższych latach jest więcej. Jak mówi Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu, za trzy lata tramwaj pojedzie m.in. Trasą Autobusowo-Tramwajową na Swojczyce, w 2028 roku tramwajem będzie można dojechać też na Jagodno. W podobnym terminie planowane jest uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych: na Maślice oraz na Klecinę. Przed nami ponadto konsultacje społeczne dot. wariantów trasy tramwajowej na Psie Pole.
Plany rozwoju sieci i komunikacji tramwajowej we Wrocławiu zostały opisane zarówno w obowiązującym Studium Przestrzennym, jak i w dokumencie pod nazwą „Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy 2024-2032”.
Posłuchaj:
Cz. 1. Założenia inwestycji
Cz. 2. Rekordowy budżet na inwestycje transportowe w mieście
Cz. 3. Głos mieszkańców
Cz. 4. Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, rekrutacja w MPK Wrocław
Cz. 5. Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy na lata 2024-2032
Przygotowała red. Daria Detlaf





