Trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce o krok od startu!
6 października 2025
fot. Radio Rodzina
Kolejna wielka inwestycja komunikacyjna przed mieszkańcami Wrocławia. Miasto otrzymało Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD) dla budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku tygodni wykonawca rozpocznie prace przy realizacji tego zadania.
– ZRiD to dokument, który daje zielone światło inwestycji i realną szansę na poprawę życia mieszkańców. Zespół Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego dołożył wszelkich starań, aby proces administracyjny przebiegł sprawnie i szybko. Cieszę się, że możemy wspólnie z prezydentem Jackiem Sutrykiem działać dla dobra wrocławian i życzę powodzenia w realizacji tej inwestycji –mówi Anna Żabska, wojewoda dolnośląska.
W roku 2025 Dolnośląski Urząd Wojewódzki wydał wiele ZRiD-ów, co, jak podkreśla Anna Żabska, świadczy o skuteczności działania.
Pozwolenie administracyjne oznacza, że wykonawca może rozpoczynać prace przygotowawcze do tego zadania, a następnie ruszyć z wykopami i budową.
O szczegółach inwestycji mówi prezydent Wrocławia – Jacek Sutryk.
To będzie duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
– Powstanie w sumie kilkanaście przystanków. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania. Tramwaj i autobus będą poruszały się głównie wydzielonym korytarzem komunikacyjnym. Podczas tej inwestycji zastosujemy rozwiązania ekologiczne pozwalające na wprowadzenie elementów zielonych w infrastrukturę przystankową oraz będziemy retencjonować wody gruntowe – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
W związku z pracami nad budową TAT-u na Swojczyce za kilka tygodni będą mogły wystąpić na tej trasie utrudnienia w ruchu drogowym.
Mówi o nich Andrzej Biegus – kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. W środku pętli tramwajowej teren będzie m.in. zagospodarowany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący w formie meandrującego rowu. Zieleń i retencję w różnym zakresie wprowadzimy także na przystanki komunikacji miejskiej. Na dachach wiat ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Powstaną muldy chłonne. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole, a także dziesiątki tysięcy krzewów. Niektóre drzewa, które mogłyby zagrozić sieciom podziemnym zostaną posadzone w specjalnych modułach antykompresyjnych wraz z systemem napowietrzająco-nawadniającym.
– W ramach inwestycji przebudowywany będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstanie 2,7 km nowych dróg dla rowerów, ok. 6 km nowych chodników– wylicza Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. Nawierzchnia parkingu zaprojektowana jest jako przepuszczalna. W ramach inwestycji powstaną także parkingi rowerowe.
Zadanie obejmie także bardzo duży zakres przebudowy, rozbudowy i budowy infrastruktury podziemnej, a także nadziemnej.
W ramach zadania przewidziano też budowę prawie 380 latarni oświetleniowych, budowę kliku kilometrów sieci wodociągowej wraz z przewiertem pod kanałami przeciwpowodziowym i nawigacyjnym na Odrze, przebudowę i budowę kilkunastu kilometrów sieci energetycznej niskiego oraz średniego napięcia, a także budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej, przebudowę sieci gazowej i telekomunikacyjnej.
Źródło: inf. własne/mat. pras.