Od diagnozy do działania – plan naprawczy dla matematyki na Dolnym Śląsku
23 września 2025
Foto: Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki uzyskane przez uczniów z Dolnego Śląska, należały do jednych z najsłabszych wśród wszystkich województw. Region zajął dopiero 11. miejsce w kraju. Jeszcze kilka lat temu region plasował się w połowie stawki, a więc w okolicach 8. pozycji.
– Edukacja wymaga czasu. Konsekwentna praca, wsparcie nauczycieli i nowe narzędzia mają szansę przynieść pozytywne efekty – mówi Ewa Skrzywanek, Dolnośląska Kurator Oświaty.
– Chcemy odczarować matematykę i pokazać, że to narzędzie do rozumienia świata, a nie tylko zestaw trudnych równań – dodaje Kurator.
Jak podkreśla Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego, sytuacja wymaga systemowych działań.
Podręcznik przygotowany został przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu (DODN we Wrocławiu), we współpracy z Kuratorium Oświaty. Szczegóły przybliża dr Katarzyna Pawlak-Weiss, Dyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.
– Matematyka nie powinna być postrzegana jako przedmiot trudny i odstraszający – dodaje dr Katarzyna Pawlak-Weiss.
– Problem jest złożony – mówi dr hab. Piotr Mikiewicz, prof. UD DSW.
Zapytaliśmy o wyniki najlepszych szkół, które tłumaczy prof. Mikiewicz.
Celem podjętych przez DODN we Wrocławiu działań jest pokazanie innego oblicza matematyki – bardziej twórczego, inspirującego i związanego z realnymi problemami.
Zdaniem profesora Piotra Mikiewicza, szkolna matematyka zbyt często sprowadza się do powtarzalnych schematów i odtwarzania typowych zadań, co szybko zniechęca uczniów.
Niepokojące są również dane dotyczące liczby studentów wybierających ścieżkę nauczycielską. Jeszcze dwie dekady temu co roku kilkadziesiąt osób kończyło studia przygotowujące do pracy w szkole. Dziś są to zaledwie dwie–trzy osoby rocznie.
Program wsparcia nauczania matematyki jest odpowiedzią na wyzwania edukacyjne w regionie i będzie realizowany w ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych podmiotów. Dzięki kompleksowym działaniom, od diagnozy problemów po systematyczne wsparcie nauczycieli i uczniów, Dolny Śląsk zamierza wzmocnić kompetencje matematyczne młodych Dolnoślązaków.
Publikacja metodyczna „Po matematyczne sukcesy. Inspiracje i wsparcie dla nauczycieli” dostępna na stronie dodn.dolnyslask.pl