Nowa Pesa dla Wrocławia. MPK prezentuje najnowszy tramwaj

Fot. mat. pras.

Flotę wrocławskiego MPK zasilił pierwszy z zakupionych 40 sztuk tramwaj Pesa Twist 146N.
To pojazd zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia przez producenta z Bydgoszczy. Pesa
wyprodukowana została w 2023 roku i już niebawem pojawi się na torowiskach. Docelowo
ma zastąpić wiekowe Konstale 105.

Wrocławskie MPK podpisało kontrakt z bydgoską PESĄ pod koniec 2021 roku. W ramach umowy,
w tym roku do Wrocławia 23 tramwaje, ostatni z pierwszej puli w styczniu 2025 r. W sumie flota
przewoźnika będzie liczyła 40 sztuk. Pesy mają zastąpić pojazdy, które sprawiają najwięcej
problemów w utrzymaniu, czyli wiekowe już Konstale 105. Nowe tramwaje będą sprowadzane do
Wrocławia stopniowo, po 2-3 w miesiącu.

Homologujemy i jedziemy

Zanim wrocławianie będą mogli cieszyć się nową Pesą, pojazd musi przejść proces homologacji.
Polega on na jazdach próbnych i „uczeniu się” miasta, które ma specyficzną zabudowę, pełną
skrzyżowań i zakrętów.

Pesa Twist 146N – co oferuje pasażerom?

To trójczłonowy tramwaj, w którym może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach
siedzących. Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem. Pojazd ma w 100 % niską
podłogę, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów. Podłoga w strefie wejść znajduje się na
wysokości 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów, a zamontowana w pojeździe rampa dla
wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami,
poruszającymi się na wózku inwalidzkim.
Odmładzamy wrocławski tabor!

  • Wrocławskie MPK plasuje się w czołówce największych miast w Polsce, jeśli chodzi o średni wiek
    autobusów. Najmłodszy we flocie MPK to elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wyprodukowany w
    2023 roku. Średni wiek wrocławskich autobusów to 7 lat. Średni wiek tramwajów to dziś 16 lat – przy
    czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów wg ich producentów to 30-35 lat – tłumaczy
    prezydent miasta Wrocławia Jacek Sutryk. – Odmładzamy wrocławski tabor, bo najmłodszy tramwaj
    to prezentowany dziś Pesa Twist 146N. Najstarsze są Konstale 105 produkowane w latach 80., a
    modernizowane w latach 90 i 00 chcemy sukcesywnie wymieniać na najnowsze Pesy oraz Moderusy
    Gamma – dodaje.

Nie zapominamy o pasażerach ze szczególnymi potrzebami

  • Dbałość o pasażerów ze szczególnymi potrzebami to istotny element zapewnienia dostępu do
    transportu publicznego dla wszystkich. W Pesa Twist może być 1 wózek inwalidzki + 2 dziecięce lub 3
    wózki dziecięce. Wszystkie ustawienia wózków dostosowane są do wymogów bezpieczeństwa –
    zapewnia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – W przedziale pasażerskim są wygodne
    wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej
    informacji dla pasażera. Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i dodatkowe oświetlenie
    poręczy dla osób niedowidzących, a nowością jest miejsce dla osoby z psem przewodnikiem – dodaje.
    W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest też pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk
    zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia
    system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej i otoczenie.
    Dodatkowa kamera zamontowana jest w kabinie motorniczego.

Bezpieczeństwo i wygoda motorniczego
– W Pesa Twist 146 N zastosowaliśmy 5 drzwi – 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe. Drzwi
jednoskrzydłowe przeznaczone są tylko dla motorniczego. Są tak zaprojektowane tak, by
zapewnić prowadzącemu tramwaj bezpieczeństwo. Mają chronić przed wtargnięciem
nieupoważnionych osób do kabiny – mówi Marcin Grzyb, dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów
Szynowych PESA Bydgoszcz. Sama kabina jest przestronna dla zapewnienia motorniczemu wygody
podczas wykonywania pracy – dodaje.
Nowe tramwaje będą też ciche, w celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi
wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem.
Przekształtnikowy układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do
sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w
warunkach awaryjnych, np. gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania
na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Komu nie udało się dziś zobaczyć najmłodszego dziecka wrocławskiego MPK, nic straconego!
Kolejna szansa podziwiania na żywo Pesy odbędzie w niedzielę 03.03.2024 r. między 10.00 a
14.00 na torze odstawczym przy wrocławskiej Operze.

mat. pras.

Nasze audycje

Nasze audycje

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl
Skip to content