Do Sobótki koleją – 11. kierunek podróży z Wrocławia Głównego
6 czerwca 2022Foto: mat. pras.
Nie istnieje w Polsce drugi tak dobrze rozbudowany węzeł kolejowy, jak ten wrocławski. Od 12 czerwca pasażerowie zyskają 11. kierunek połączeń kolejowych ze stolicy województwa dolnośląskiego. Po 22 latach pociągi wracają na trasę do Świdnicy przez Sobótkę. Na torach pojawią się hybrydy Kolei Dolnośląskich, rozwijając sieć Dolnośląskiej Kolej Aglomeracyjnej o kierunek, który może stać się kolejowym hitem.
Renowacje linii z Wrocławia do Trzebnicy czy z Poznania do Wągrowca stawiane są jako przykład na ogrom potencjału kolei aglomeracyjnych w całej Polsce. Teoretycznie jednotorowe i znajdujące się poza tranzytowymi szlakami kolejowymi linie te skróciły czas przejazdu z miejscowości aglomeracji do centrum stolic województw blisko dwukrotnie w porównaniu do podróży autem. Wracające po 22 latach pociągi na trasie z Wrocławia Głównego do Sobótki i Świdnicy mają szansę powtórzyć ten sukces.
Szybkie połączenie z centrum zyskają nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Podróż z przystanku Wrocław Partynice, zlokalizowanego przy ul. Zwycięskiej na Dworzec Główny, zajmie zaledwie 11 minut. W mniej niż 30 minut dojedziemy do dworca Głównego z miejscowości z terenu gminy Kobierzyce, w 45 minut – z Sobótki. Przejechanie całej trasy zajmie około godziny.
– Rewitalizacjalinii 285 to kolejny krok w kierunku rozwoju Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych, za obsługę których odpowiadają Koleje Dolnośląskie – wyjaśnia Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – Od 2021 roku oferujemy komfortowe połączenie z Wrocławiem mieszkańcom Jelcza-Laskowic i okolic. Teraz chcemy zachęcić do jeżdżenia koleją zarówno mieszkańców miasta i gminy Świdnicy czy Sobótki, gmin Kobierzyce i Marcinowice, jak i osoby z południa Wrocławia – dodaje Cezary Przybylski.
Specjalnie do obsługi tej trasy Koleje Dolnośląskie kupiły pociągi hybrydowe Impuls 2 – komfortowe, przestronne składy z wygodnymi fotelami i czytelnym systemem informacji pasażerskiej.
W godzinę do stolicy Dolnego Śląska
Na trasę wyjedzie osiem par pociągów – wśród nich znajdą się również połączenia przyspieszone, które zatrzymują się tylko na niektórych przystankach. Pociągi przyspieszone pokonają całą trasę nawet w 56 minut.
Za bilet normalny na pociąg osobowy relacji Wrocław – Świdnica podróżni zapłacą 17,80 zł. Podróż na trasie do Wrocław – Sobótka to koszt 13 zł. Bilety można nabywać w aplikacji Koleo lub u drużyny konduktorskiej w pociągach KD.
Rowerem pod masyw Ślęży
W sezonie letnim, od początku lipca dodatkowym udogodnieniem na linii nr 285 będą weekendowe pociągi dla rowerzystów, chcących się wybrać na wycieczkę np. w okolice masywu Ślęży.
– Odcinek Wrocław – Świdnica przez Sobótkę to pierwsza trasa, po której będą jeździć rowerowe wagony KD – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Uruchamiamy pilotażowy program na trasach popularnych wśród amatorów dwóch kółek. Aby umożliwić przewóz dużej liczby rowerów, do dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego dodamy dodatkowy wagon wyposażony w uchwyty na rowery.
– Bardzo się cieszę, że potencjał turystyczny województwa zwiększa się poprzez połączenia kolejowe pod Masyw Ślęży tak popularny wśród wrocławian, ale pociąg jedzie dalej i odkrywa nam region wokół Świdnicy i Zagórza, bardzo atrakcyjny dla turystyki rodzinnej – zaznacza Krzysztof Maj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Cieszę się, że w pociągu podczas przejazdu promocyjnego znalazło się miejsce dla mojego roweru i z niecierpliwością czekam na specjalne wagony rowerowe, które szykuje spółka Koleje Dolnośląskie – dodaje.
W załadunku rowerów na wyznaczonych stacjach pomagać będą wzmocnione drużyny konduktorskie. Będzie się on odbywać wyłącznie na stacjach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście.
Dolnośląska Kolej Aglomeracyjna – kolejny akt
Połączenie Wrocław – Świdnica przez Sobótkę to również druga linia, która ma uzupełnić sieć Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej w ramach metropolii wrocławskiej. Połączenie ma uzupełniać siatkę połączeń realizowanych w ramach przejazdów do i ze stolicy Dolnego Śląska.
– Jesteśmy szczęśliwi, że decyzja podjęta o finansowaniu linii kolejowej przez województwo na poziomie ponad 170 mln zł już podczas przejazdu promocyjnego pokazuje, jak wielkie jest zainteresowanie mieszkańców – zaznacza Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za transport kolejowy w regionie. – Liczymy, że zwiększy to potencjał linii nie tylko na dojeździe do Wrocławia i Świdnicy, ale także zwiększy ruch turystyczny w Masywie Ślęży.
Czasy przejazdu osiągane przez pociągi KD są praktycznie nieosiągalne w godzinach szczytu dla samochodów indywidualnych – z Sobótki do centrum Wrocławia dotrzemy 15 minut szybciej niż autem, z Kobierzyc czas przejazdu wyniesie ok. 20 minut, więc nierzadko dwa razy krócej, niż w godzinach szczytu własnym samochodem.
Wartość inwestycji rewitalizacji linii nr 285 to niemal 217 mln zł. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” był współfinansowany ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.