Pociągi wrócą na trasę Strzelin – Łagiewniki

fot. Radio Rodzina

Wkrótce ruszą prace rewitalizacyjne na odcinku linii kolejowej 319 ze Strzelina przez Kondratowice do Łagiewnik. Realizacja zadania powierzona została konsorcjum Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Termin wykonania prac wynosi 8 miesięcy, a koszt inwestycji sięga blisko 60 mln złotych.

Inwestycja odbudowy linii ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa dolnośląskiego. Łączy Strzelin leżący na międzynarodowej trasie Wrocław–Praga, z Łagiewnikami umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim. 

– To inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny, życzę wszystkim stronom, abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – mówi marszałek Paweł Gancarz.

– Ta linia kolejowa jest ważna zarówno dla samorządów, ale przede wszystkim dla firm. W pierwszej kolejności będą się nią przemieszczać transporty towarowe, ale docelowo możliwe będzie wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich – mówi wicemarszałek Wojciech Bochnak.

Będzie to pierwsza linia na Dolnym Śląsku realizowana ze środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Na tę trasę mieliśmy 9 ofert, najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego był to dla nas absolutny priorytet. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 km linii kolejowych – informuje Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Realizacja obejmuje odcinek o długości blisko 18 kilometrów. Przez ostatnie dwie dekady nie było tu ruchu. Co dokładnie zakłada rewitalizacja i jak zmieni się infrastruktura po odbudowie? Mówi Artur Gulczyński, prezes spółki DOLKOM Sp. z o. o.

Po zakończeniu robót linia zostanie przekazana do eksploatacji, a jej utrzymaniem zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W przyszłości możliwe jest rozwinięcie infrastruktury towarzyszącej – np. bocznic i punktów ładunkowych w zależności od potrzeb przedsiębiorców czy lokalnych samorządów.

Planowana rewitalizacja to element konsekwentnie realizowanego programu przejmowania i przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk uzyskał kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, a na wielu nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski. 

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl