Poznaj Zajezdnię Borek!

fot. Radio Rodzina

Zajezdnia Borek liczy już przeszło 100 lat i jest największą zajezdnią we Wrocławiu. Jest obiektem, który łączy w sobie historię i teraźniejszość, a dodatkowo stanowi „dom” dla najnowocześniejszego taboru tramwajowego we Wrocławiu. Jak wygląda dzień na zajezdni? Jakie hale tworzą Zajezdnię Borek? Co jest w niej fascynującego? Sprawdziliśmy to!

Zajezdnia Borek powstała na początku XX wieku. Podczas wizyty na tym obiekcie spotkaliśmy się z kierownikiem zajezdni Łukaszem Mękalskim w jednej z hal, która tworzyła zajezdnię tuż po jej wybudowaniu. Jaką funkcję pełni dziś?

Na Zajezdni Borek znajdują się też inne hale- nieco nowsze.

Zajezdnia tramwajowa Borek to największa zajezdnia we Wrocławiu. To tutaj znajdują się też najnowocześniejsze pojazdy, które można spotkać na mieście. Są to m.in. Pesy Twist 146N, Moderusy Gamma i Skody 16 i 19T.

Są takie momenty w ciągu dnia, gdy wokół zajezdni robi się tłoczno.

– Można tak powiedzieć, że dzień na zajezdni się nie kończy, dlatego że jak druga zmiana wykona prace zlecone przez mistrza to w dni robocze musi już przygotować się do zjazdu w tramwaju i musi, powiedzmy, posprzątać plac na zajezdni, czyli rozpocząć proces manewrowania tramwajami i ustawiania ich już do wyjazdu na dzień kolejny – opowiada Łukasz Mękalski.

W Zajezdni Borek pracuje obecnie 124 pracowników technicznych, z czego 50 w systemie trzyzmianowym. Każdego dnia zajezdnia żyje zgodnie z rytmem miasta – przygotowuje tramwaje na poranne kursy, serwisuje je w ciągu dnia i przyjmuje z powrotem po zakończeniu linii. W ciągu dnia wykonywane są przeglądy, wymiany elementów technicznych i naprawy. Wieczorem zajezdnia zaczyna przyjmować tramwaje z powrotem – proces zjazdu trwa od około godz. 18 do 00:30.

Kierownik zajezdni – Łukasz Mękalski – przez lata swojej pracy na zajezdni obserwował jak zmieniała się technika serwisowania tramwajów. Jeszcze niedawno podstawą były konstrukcje wysokopodłogowe, dziś dominuje nowoczesny tabor niskopodłogowy.

– Rewolucją był moment pojawienia się pierwszych Skód 16T – obsługa została wywrócona do góry nogami. Aparatura trafiła na dach, więc musieliśmy dostosować infrastrukturę – wspomina Mękalski.

Zajezdnia Borek obsługuje dziś m.in. Pesy Twist 146N, Moderusy Gamma i Skody 16 oraz 19T, a każda z tych konstrukcji wymaga innego podejścia technicznego.

Zajezdnia tramwajowa pod wieloma względami jest miejscem interesującym. Co najbardziej fascynuje w niej Łukasza Mękalskiego?

Posłuchaj audycji i dowiedz się więcej o funkcjonowaniu Zajezdni Borek!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl