21 nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro dla MPK Wrocław

Mat. Pras.

Do floty bezemisyjnych pojazdów MPK Wrocław dołączy 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Będą niskopodłogowe, klimatyzowane i z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo. MPK Właśnie podpisało umowę na ich dostawę, ale też na budowę kompletnej infrastruktury oraz nowoczesnego zaplecza serwisowego.

– Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza wrocławskiego MPK – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

– Z jednej strony są to autobusy dieslowskie, ale spełniające najwyższe normy środowiskowe. A z drugiej strony to autobusy elektryczne i myślę, że w przyszłości także autobusy wodorowe – dodaje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

– To jedno z większych dofinansowań, jakie MPK Wrocław pozyskało w ostatnich latach dla rozwoju naszej floty autobusowej – i kolejny dowód, że myślimy o jutrze już dziś – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Koszt tej inwestycji (zakupu autobusów, ładowarek i szkolenia) to ponad 87 mln zł. Ale ponad 78 mln zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ze środków z KPO.

Kiedy pojedziemy eCitaro?

Pierwsze dostawy nowych autobusów mają dotrzeć do Wrocławia w ciągu 18 miesięcy.  Przegubowe 18-metrowe pojazdy zmieszczą do 116 pasażerów, a 12-metrowe solo – do 76 osób. Autobusy są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, z przestrzenią dla wózków, szerokimi drzwiami, pętlą indukcyjną z możliwością nadawania komunikatów bezpośrednio do aparatu słuchowego i nowoczesnym, czytelnym systemem informacji pasażerskiej. – Pojazdy te są wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców a czasem reagują za nich. To m.in. system, który monitoruje przestrzeń przed autobusem – dzięki radarom i kamerom sprawdza ją na odległości około 250 m. System ostrzeże kierowce, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego. Jeśli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie. Kolejny system zapewnia bezpieczeństwo osobom poruszającym się po obu stronach autobusu. Ostrzega on kierowcę, np. przy manewrze zmiany kierunku jazdy, że w martwym polu znajduje się  jakiś obiekt – wymienia Mirosława Rudzka, prezes zarządu Daimler Buses Polska. 

MPK Wrocław inwestuje w tabor

Ten zakup, to kolejny krok miasta Wrocław w wymianę i modernizację taboru. Od początku 2019 do początku 2025 r. na nowe autobusy i tramwaje oraz unowocześnienie pojazdów jeżdżących po ulicach miasta  MPK wydało ponad 1,7 mld zł. 

Do floty zakupiono 46 Moderusów Gamma, których dostawy zakończyły się w czerwcu 2024 r., 40 tramwajów Pesa 146N (ostatni z tych tramwajów wyjechał na torowiska na początku stycznia br.). Wcześniej – w październiku 2019 r. – zakończyła się dostawa 40 szt. Moderusów Beta. Miasto kupiło też 13 Mercedesów eCitaro, a w 2020 r. na ulice Wrocławia wyjechał ostatni ze 110 Mercedesów Citaro II. Modernizację przeszło 17 tramwajów Skoda 16T i 25 Protramów  WrAS 205. 

W grudniu 2024 r. przewoźnik podpisał natomiast umowę na dzierżawę 100 autobusów Mercedes-Benz. W ramach kontraktu MPK Wrocław pozyska 55 sztuk 18-metrowych Conecto, 38 sztuk 12-metrowych Citaro oraz 7 sztuk 10-metrowych Citaro K. Realizacja dostaw potrwa do 2026 roku. Trwa także proces pozyskiwania kolejnych 100 takich pojazdów. Umowa na dostawę elektrycznych Solarisów Urbino 12 została podpisana 3 czerwca br. – mieszkańcy pojadą nimi w połowie przyszłego roku. W trakcie realizacji jest modernizacja sześciu tramwajów typu Skoda 19T, a MPK ustala szczegóły dotyczące unowocześnienia kolejnych 25.  

Zakup nowych autobusów elektrycznych to kolejny ważny krok w stronę nowoczesnego, komfortowego i zeroemisyjnego transportu publicznego we Wrocławiu. To także element szerszej polityki miasta, w której stawiamy nie tylko na ekologię, ale i bezpieczeństwo mieszkańców. Warto przypomnieć, że w planach jest wyposażenie autobusów i tramwajów we Wrocławiu w nowoczesne defibrylatory AED, które mogą uratować życie w sytuacjach nagłych. W jeżdżących po mieście pojazdach będzie się to odbywać stopniowo. Nowe elektryczne autobusy będą standardowo wyposażone w defibrylatory. To kolejny dowód, że Wrocław stawia na zrównoważony rozwój, nowoczesne technologie i realną troskę o zdrowie oraz bezpieczeństwo pasażerów.

Mat. Pras./Inf. Wł.

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl