Po 30 latach wrócą pociągi na Dworzec Świebodzki

fot. Patrycja Jenczmionka

Inwestycja zrealizowana będzie w ramach Programu Kolej Plus. Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środą Śląska.

– Kolejowe serce całej Polski bije dziś na Dolnym Śląsku. Chcemy łączyć mniejsze miasta z metropoliami i dzisiejsze wydarzenie wpisuje się w ten plan. To kolejne pole współpracy z Województwem Dolnośląskim. W ramach Programu Kolej Plus zostaną podpisane trzy umowy dot. rewitalizacji linii kolejowych: Bogatynia – Zgorzelec, Legnica – Złotoryja – Jerzmanowice Śląskie, stacja Dworzec Świebodzki i Środa Śląska, mówi Andrzej Bittel – Sekretarz Stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– Dolny Śląsk mocno stawia na kolej. Naszym priorytetem jest walka z wykluczeniem kolejowym, mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

– To historyczny moment, mówi Tymoteusz Myrda – Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Gmina Wrocław partycypuje w kosztach przedsięwzięcia w wysokości ponad 9 mln złotych. -Te pieniędzy warto wydać, by stworzyć alternatywę dla Dworca Głównego i utworzenia Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Od lat trwa debata na temat przyszłości Dworca Świebodzkiego, podkreśla Dyrektor Wydziału Transportu – Paulina Tyniec-Piszcz.

Dyskusja nt. powrotu pociągów na Dworzec Świebodzki toczy się od 2014 roku. Był to jeden z moich programów wyborczych. Jest to wspaniały gest współpracy samorządu z rządem mówi poseł na Sejm Mirosława Stachowiak – Różecka.

– Po ponad 30 latach kolej wróci na Dworzec Świebodzki. Jesteśmy zdeterminowani, żeby przywracać rolę i znaczenie kolei w naszym regionie. Zakupy nowoczesnych pociągów, przywracanie połączeń kolejowych (Bielawa, Lubin, Świdnica, Chocianów, Wołów), a teraz czas na Dworzec Świebodzki – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

– Cieszę się, że Dworzec Świebodzki wraca, a rozmowy na temat wspólnego biletu we Wrocławiu postępują. Z niecierpliwością czekam na chwilę kiedy pociągi wjadą na ten dworzec, a mieszkańcy będą mogli korzystać z kolei jako aglomeracyjnego „tramwaju” – dodaje Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

O znaczeniu Dworca Świebodzkiego dla regionalnego przewoźnika, mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Jesteśmy przygotowani na uruchomienie dworca.

W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.

Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.

Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.

Wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.

Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.

Nasze audycje

Nasze audycje

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl
Skip to content