Site icon Radio Rodzina

Black Friday – okazja czy pułapka?

fot. Pixaby

Black Friday, czyli czarny piątek to piątek po Dniu Dziękczynienia, a zarazem początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych. Z czasem, zwyczaj ten stał się propagowany w kolejnych państwach. O tym czy promocje na Black Friday faktycznie są promocjami, a także jak marketing działa na konsumentów zapytaliśmy socjologa, psychologa i marketingowca.

W Polsce Black Friday również jest obecny, choć nie zawsze przybiera postać tak dużych wyprzedaży jak w krajach zachodnich.

Jego genezę na świecie wyjaśnia dr hab. Joanna Wardzała z Zakładu Zachowań Konsumenckich w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_1_geneza-black-friday.mp3

Zjawisko Black Friday, a także coraz popularniejsze Black Week i Black Month, wpisuje się – jak zauważa ekspertka – w proces globalizacji. Obecnie 90% Polaków rozpoznaje te terminy, a całe tygodnie promocji stały się normą.

Sklepy tworzą atmosferę wyjątkowej okazji – ograniczenia czasowe, komunikaty „ostatnie sztuki”, zestawy typu 3 za 2 czy informacja o kończącej się promocji działają na naszą wyobraźnię.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_2_mechanizmy-na-ktore-mozna-sie-nabrac.mp3

– Kupujemy rzeczy, które wydają się rozsądną decyzją, a później okazuje się, że nie są nam potrzebne – podkreśla Joanna Wardzała.

Szczególnie dotyczy to elektroniki, której cena jest wysoka, więc zakupy często odbywają się na raty. To zwiększa ryzyko zadłużenia.

W Zakładzie Zachowań Konsumenckich badane są zachowania konsumentów. Również pod kątem tego czy są oni świadomi marketingowych manipulacji. Co wynika z tych badań?

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_3_czy-konsumenci-sa-swiadomi.mp3

– Może policzenie do dziesięciu pomoże – choć technik marketingowych jest tak dużo, że nie zawsze uda się przed nimi obronić – mówi Joanna Wardzała.

POSŁUCHAJ ROZMOWY Z SOCJOLOGIEM!

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/FULL_Black-Friday_socjolog.mp3

Psycholog o Black Friday

Black Friday to też ciekawe zjawisko psychologiczne.

– Ostatnie badania mówią, że coraz mniej dajemy się nabrać na przekaz płynący z reklam – mówi psycholog, Piotr Kopyto.

Piotr Kopyto radzi jak nie dać się naciągnąć na nieplanowane zakupy podczas wizyty w sklepach w „gorącym okresie”.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/Piotr-Kopyto_psycholog-o-black-Friday.mp3

Jak podkreśla psycholog – pierwszym krokiem, by nie dać nabrać się na marketingowe chwyty jest uświadomienie sobie czy potrzebuje się danego przedmiotu czy też nie.

Marketingowiec o Black Friday

W okresie poprzedzającym Black Friday ludzie otaczani są reklamami przypominającymi o obniżkach cen.

Aby sprzedać jak najwięcej sprzedawcy i producenci stosują różne chwyty marketingowe.

O tym, na ile promocje z okazji Black Friday są promocjami, a na ile jest to tzw. teatr promocji mówi dr Barbara Kilijańska – specjalista media design i marketingu wizerunkowego na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_1_na-ile-promocje-to-promocje.mp3

Od lat działającym na konsumentów mechanizmem jest presja czasu. Jakie jeszcze triki są stosowane, by zwiększyć sprzedaż?

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_2_jakie-triki.mp3

Barbara Kilijańska tłumaczy jak nie dać się pozornym promocjom.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/na-strone_3_jak-nie-dac-sie-promocjom.mp3

Black Friday to zjawisko złożone: z jednej strony daje szansę na okazyjne zakupy, z drugiej – łatwo wciąga w mechanizmy, które prowadzą do nadmiernych wydatków i zadłużenia. Kluczem jest świadomość oraz ostrożność – tylko wtedy promocja naprawdę staje się promocją.

POSŁUCHAJ ROZMOWY!

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/11/black-friday.mp3

Jak kupować mądrze? Ekspertka radzi przede wszystkim:

Exit mobile version