Wkrótce ruszą prace rewitalizacyjne na odcinku linii kolejowej 319 ze Strzelina przez Kondratowice do Łagiewnik. Realizacja zadania powierzona została konsorcjum Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Termin wykonania prac wynosi 8 miesięcy, a koszt inwestycji sięga blisko 60 mln złotych.
Inwestycja odbudowy linii ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa dolnośląskiego. Łączy Strzelin leżący na międzynarodowej trasie Wrocław–Praga, z Łagiewnikami umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim.
– To inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny, życzę wszystkim stronom, abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – mówi marszałek Paweł Gancarz.
– Ta linia kolejowa jest ważna zarówno dla samorządów, ale przede wszystkim dla firm. W pierwszej kolejności będą się nią przemieszczać transporty towarowe, ale docelowo możliwe będzie wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich – mówi wicemarszałek Wojciech Bochnak.
Będzie to pierwsza linia na Dolnym Śląsku realizowana ze środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– Na tę trasę mieliśmy 9 ofert, najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego był to dla nas absolutny priorytet. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 km linii kolejowych – informuje Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Realizacja obejmuje odcinek o długości blisko 18 kilometrów. Przez ostatnie dwie dekady nie było tu ruchu. Co dokładnie zakłada rewitalizacja i jak zmieni się infrastruktura po odbudowie? Mówi Artur Gulczyński, prezes spółki DOLKOM Sp. z o. o.
Po zakończeniu robót linia zostanie przekazana do eksploatacji, a jej utrzymaniem zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W przyszłości możliwe jest rozwinięcie infrastruktury towarzyszącej – np. bocznic i punktów ładunkowych w zależności od potrzeb przedsiębiorców czy lokalnych samorządów.
Planowana rewitalizacja to element konsekwentnie realizowanego programu przejmowania i przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk uzyskał kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, a na wielu nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski.
