Na wakacyjny wypoczynek warto zabrać ze sobą przyjaciela w postaci książki. W letnich miesiącach będziemy dla Państwa publikować propozycje, o których będziemy opowiadać, a także będą do wygrania na naszej antenie.
1. Titanic zatonął dwa razy – Izabela Żukowska
Porywający kryminał oparty na fascynującej i mało znanej historii z czasów II wojny światowej. Odkrywaniu zagadki kryminalnej towarzyszy poznawanie zaskakujących dowodów manii wielkości i szaleństwa władz III Rzeszy.
Wiosną 1942 roku w Gdyni, nazywanej przez Niemców Gotenhafen, pojawia się ekipa filmowa z Berlina, która ma zrealizować jeden z najbardziej szalonych pomysłów Josepha Goebbelsa. Statek „Cap Arcona”, cumujący w gdyńskim porcie, zostaje zamieniony w „Titanica”, a reżyser Herbert Selpin rozpoczyna zdjęcia do filmu o najsłynniejszej katastrofie morskiej.
Na planie filmu zjawiają się Melita, młoda Niemka zatrudniona w sopockim Kasino-Hotel, i jej przyjaciel Gustaw. Praca filmowców zostaje przerwana z powodu zabójstwa jednego z członków ekipy.
Izabela Żukowska – z wykształcenia muzykolog i socjolog, z zawodu dziennikarka muzyczna. Jej pasją jest historia Gdańska, dlatego tworzy opowieści związane z rodzinnym miastem. Debiutowała trylogią kryminalną o komisarzu policji Franzu Thiedtkem, działającym w Wolnym Mieście Gdańsku. W dorobku ma również powieści historyczno-obyczajowe „Skazy” (Prószyński i S-ka, 2015) oraz „Fałszywa nuta” (Prószyński i S-ka, 2018), w których Gdańsk jest także ważnym bohaterem. Przez kilka lat pracowała jako przewodnik po Warszawie, czego efektem są napisane razem z Faustyną Toeplitz-Cieślak książki popularnonaukowe poświęcone stolicy – „Sfinks. Skandaliści i wizjonerzy kina” (Prószyński i S-ka, 2016) o początkach warszawskiej kinematografii oraz „Hotel Bristol. Na rogu historii i codzienności” (Wydawnictwo Arkady, 2018). Efektem połączenia doświadczeń pracy radiowej i pisarskiej są słuchowiska prezentowane przez Teatr Polskiego Radia. W 2017 roku została laureatką nagrody Talanton za debiut dramaturgiczny w teatrze radiowym. Część słuchowisk była prezentowana na scenie Teatru na Plaży w Sopocie oraz w Studiu im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie.
2 Wszędzie, tylko nie tu – Weronika Wierzchowska
Dwaj młodzi inżynierowie z Warszawy docierają do poniemieckiej fabryczki na Dolnym Śląsku. Mają za zadanie sfinalizować wrogie przejęcie firmy i dopilnować wywiezienia sprzętu przed zwolnieniem załogi.
Na miejscu okazuje się, że w fabryce wytwarzającej dermokosmetyki i preparaty ziołowe pracują same kobiety. Wszyscy mężczyźni, oprócz zdziwaczałego wiceprezesa, zniknęli bez śladu, a kobiety zachowują się dziwnie i coś ukrywają.
Mieszkańcy niedalekiego miasteczka twierdzą, że wzgórze, na którym stoi fabryka, kryje tajemnice z pogańskich czasów, a fabrykę zbudowała w XIX wieku tragicznie zmarła pruska księżniczka.
Przybyszy nie interesuje historia obiektu, tylko jak najszybsze zamknięcie sprawy i powrót do wielkomiejskiego życia. To jednak nie będzie takie proste, kiedy okaże się, że oprócz mrocznych tajemnic w starych murach czyha na nich także miłość.
Weronika Wierzchowska – z zawodu chemiczka, dawniej związana z przemysłem farmaceutycznym i kosmetycznym. Lubi mieszać, zarówno w reaktorach chemicznych, jak i w losach wymyślonych postaci. Fascynuje się historią nauki, zwłaszcza medycyny, kultury materialnej i ulubionego XIX wieku. Dociekliwie zgłębia historie kobiet, najbardziej tych zapomnianych lub lekceważonych, które chętnie przypomina w powieściach. Perypetie postaci historycznych zestawia z losami współczesnych dzielnych i niezwykłych Polek, tworząc opowieści o życiu kobiet.
3. Zapomnij o wszystkim – Dagmara Leszkowicz-Zaluska
Czasem marzenia to tylko początek iluzji.
Trzy kobiety – babcia, córka, wnuczka – i zakręty historii, które każą szukać siebie na nowo.
Jest czerwiec 1989 roku. Sonia Kosińska skończyła dwadzieścia lat i dwa tygodnie dzielą ją od egzaminu dyplomowego w renomowanym college’u muzycznym w Londynie, gdzie ma zagrać koncert Jana Sebastiana Bacha. Dziewczyna przeżywa kryzys twórczy i tożsamościowy. Obwinia muzykę klasyczną o zabranie jej życia towarzyskiego, fortepian przestaje ją interesować. Sonia marzy, by zająć się wyłącznie muzyką współczesną. Pod wpływem impulsu postanawia przesunąć koncert dyplomowy i wyjechać do Europy śladami wielkich imprez muzycznych, takich jak Parada Miłości i festiwal w Jarocinie. Towarzyszyć jej będzie jedyna przyjaciółka Marta i nowy znajomy, Niemiec Stefan Engel.
Tymczasem do jej rodziców dociera, jak krucha i dziwna jest ich więź z córką, tak bardzo naznaczona polityką, która przez lata wpływała na życie całej trójki i spowodowała, że ich relacje okazały się zupełnie odmienne od ich młodzieńczych marzeń.
Czy europejska eskapada pozwoli Soni odnaleźć swoją tożsamość? Czy Tonia i Witek znajdą w sobie tyle determinacji, by poskładać nowe życie, zapominając o tym, co było?
Dagmara Leszkowicz-Zaluska – dziennikarka i pisarka. Dziennikarstwa uczyła się, pracując przez wiele lat jako anglojęzyczna korespondentka agencji informacyjnej Reuters. Współpracowała przy pisaniu biografii położnej z Auschwitz pt. „Położna. O mojej cioci Stanisławie Leszczyńskiej”; obecnie pracuje nad scenariuszem pełnometrażowego filmu o niej. Autorka sagi wielkopolskiej „Dziewczyna z kamienicy”. W 2024 roku wydała powieści „O nic nie pytaj” oraz „Nikomu nic nie mów”. Mama trzech synów, mieszka pod Warszawą, pasjonuje się lotnictwem i historiami rodzinnymi zwykłych ludzi.
mat. prasowe
