Site icon Radio Rodzina

Wrocławskie szkoły wprowadzają ograniczenia w korzystaniu ze smartfonów. Uczniowie: „To dobrze działa”

Już kilka wrocławskich szkół podstawowych wprowadziło rozwiązania, które całkowicie eliminują używanie telefonów komórkowych podczas lekcji, a także w czasie przerw. Uczniowie mogą bardziej skupić się na nauce, uczą się odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz chętniej rozmawiają i spędzają czas – bez ekranów.

W Szkole Podstawowej nr 50 im. Ossolineum od tego roku szkolnego w klasach 4-8 dla każdego ucznia wprowadzono etui blokujące na telefon. Dlaczego? To tłumaczy mgr Karolina Cis-Wawrzyniak, dyrektor placówki.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/12/00_dyr-SP-50.mp3

Placówki sięgają po różne innowacyjne metody, takie jak np. etui blokujące sygnał czy specjalne szafki na telefony. Przed ich wdrożeniem, temat jest najpierw szeroko dyskutowany z rodzicami i samorządami uczniowskimi. – Chcemy wypracowywać taki standard lokalnie, szkoły mogą aplikować o środki z budżetu – zaznacza Marcin Miedziński, wicedyrektor Departamentu Edukacji UM Wrocławia.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/12/00_MMiedzinski.mp3

Uczniowie byli zaskoczeni, dziś już zmieniają nawyki

O tym, jak działa takie etui blokujące, mówi jedna z uczennic – Telefony zostawiamy w „skarpecie” na cały dzień. W środku jest mechanizm, który blokuje sygnał. Bardzo dobrze to działa. Mamy teraz ciekawsze przerwy – mówi Julia Pisańko ze SP nr 50 we Wrocławiu (Różanka).

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/12/01_uczennica-o-etui-blokujacym.mp3

Z kolei SP nr 83 we Wrocławiu (Karłowice) już wcześniej wprowadzono zakaz korzystania z telefonów na lekcjach oraz przerwach, niestety nie był on respektowany. Szkoła po spotkaniu z rodzicami podjęła decyzję o uruchomieniu szafek depozytowych. – Ludzie rzeczywiście przestali używać telefonów. Widzimy plusy – mówią Basia i Marysia, uczennice ósmej klasy.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/12/02_uczennice-o-szafkach-na-telefon.mp3

Pedagog szkolna Martyna Borecka-Petrova ze Szkoły Podstawowej nr 113 (Nowy Dwór) podkreśla, że szkoła pełni funkcję edukacyjną, jak i społeczną. Misją placówek jest wspieranie nawiązywania relacji, budowania więzi, a także reagowanie na niewłaściwe zachowania takie jak hejt, kręcenie filmików w szkole czy nadmierne korzystanie z sieci.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/12/03_pedagog-szkolna-o-nadmiernym-siedzeniu-w-telefonach.mp3

Badania pokazują, że 96% nastolatków aktywnie korzysta ze smartfonów. Aż 65% z nich prawie nigdy nie rozstaje się z telefonem, co ma wpływ na wzrost dekoncentracji, a w skrajnych sytuacjach wycofanie społeczne czy uzależnienie. Celem projektu jest wzmocnienie relacji, uczenie odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz wsparcie potencjału edukacyjnego dzieci i młodzieży.

Fot. DD Radio Rodzina

Exit mobile version