Jeszcze w grudniu w 10 placówkach startuje pilotaż prozdrowotnych projektów: od edukacji żywieniowej i profilaktyki próchnicy po bezpłatne badania wad postawy – przygotowanych w ramach kampanii #nabieraMYodwagi. Kampania jest jednym z elementów promocji zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej wśród najmłodszych oraz kolejnym przykładem współpracy miasta m.in. z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich.
Statystyki pokazują, że Polsce około 10% dzieci do trzeciego roku życia a także 30% przedszkolaków zmaga się z nadwagą lub otyłością. Dlatego Wrocław konsekwentnie rozwija programy promujące zdrowe nawyki i ruch, włączając w nie szkoły, rodziców, lekarzy i organizacje społeczne.
– We Wrocławiu zdrowie dzieci jest dla nas priorytetem. Działamy szeroko i systematycznie, bo widzimy, jak szybko najmłodsi reagują na mądre i angażujące inicjatywy. Kampania #nabieraMYodwagi to kolejny krok w tej pracy – mówi Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji UM Wrocławia.
W ramach akcji we wrocławskich szkołach (klasy VI) i przedszkolach (grupy najstarsze) prowadzone będą zajęcia praktyczne, warsztaty, gry edukacyjne, rozmowy i badania przesiewowe.
– Kampania ma pomóc dzieciom i rodzicom lepiej dbać o zdrowie, wykształcić dobre nawyki oparte na wiedzy medycznej i pedagogicznej oraz łączyć pracę szkoły, domu i ekspertów, tak by każde dziecko miało wsparcie ze wszystkich stron – podkreśla prof. Marzena Dominiak, prorektor ds. Umiędzynarodowienia Uczelni, inicjatorka kampanii.
Trzy projekty prozdrowotne
Pilotaż kampanii #nabieraMYodwagi obejmie 10 zespołów szkolno-przedszkolnych i trzy programy, które angażują dzieci, rodziców i nauczycieli:
· „Roślinny Market” Fundacji FitMIND – edukacja żywieniowa dla przedszkolaków i uczniów klas VI, pokazująca różnorodność i rolę produktów roślinnych.
· Program profilaktyki próchnicy dla pierwszoklasistów realizowany przez Fundację Smile Together.
· CONNECT 4 KIDS – bezpłatne badania przesiewowe aktywności fizycznej i wad postawy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Pierwsze zajęcia ruszą jeszcze w grudniu, kolejne tuż po zimowych feriach.
Realne oddziaływanie
– Realizujemy wiele działań i projektów prozdrowotnych, dlatego cieszę się, że dołączamy także do kampanii #NabieraMYodwagi – mówi Edyta Krajewska, dyrektorka ZSP nr 21. – Dzieci bardzo angażują się w zajęcia łączące zabawę, sensorykę i praktyczne działanie. Zdobyta wiedza przenosi się do domu, uruchamiając zmiany również u rodziców. Takie projekty wspierają rozwój społeczny dzieci, zwiększają ich poczucie sprawczości i dają szkołom narzędzia do długofalowej pracy.
Partnerami projektu są: Fundacja FitMind, Fundacja Smile Together, Fundacji Connect4Kids oraz Akademia Wychowania Fizycznego i Akademia Sztuk Pięknych.
Wiele programów, wiele działań
Wrocław konsekwentnie rozwija szerokie i długofalowe działania wspierające zdrowie dzieci. Np. w ramach programów sportowych dzieci mają szansę uczestniczyć w zajęciach WF na wrocławskich rolkowiskach i lodowiskach. W tym roku korzysta z tego ponad 50 placówkach, z łączną liczbą 2,8 tys. godzin zajęć dla ok. 150 tys. uczestników. Są także lekcje WF-u w Aquaparku, realizowane w 13 szkołach oraz nauka pływania dla trzecioklasistów w 81 szkołach podstawowych.
Dodatkowo są m.in. programy „Mały Akrobata” i „Edukacja w ruchu”, które wspierają rozwój ruchowy, społeczny i emocjonalny dzieci. Poza tym miasto rozwija system certyfikatów zdrowego żywienia i aktywności fizycznej: 166 placówek posiada certyfikaty zdrowego i racjonalnego żywienia, a 90 – certyfikaty promowania aktywności fizycznej. Co więcej ok. 30 wrocławskich przedszkolach oferuje dietę wegetariańską (, jako opcja do wyboru).
Raport WHO
Najnowszy raport WHO pokazuje, że w Europie problem nadwagi i otyłości wśród dzieci pozostaje bardzo poważny. Co czwarte dziecko w wieku 7–9 lat ma nadwagę, a co dziesiąte – otyłość (problem częściej dotyka chłopców). Rodzice często niedoszacowują masę ciała swoich dzieci. Raport wskazuje też na niepokojące nawyki żywieniowe – tylko połowa dzieci je codziennie owoce, jedna trzecia – warzywa, a wiele dzieci regularnie spożywa słodycze i słodzone napoje.
Mat. pras.
