Site icon Radio Rodzina

Pierwsza Pesa z prawa opcji już we Wrocławiu

Fot. mat. pras.

Wrocław konsekwentnie stawia na nowoczesny i ekologiczny transport. W nocy z 21 na 22 października na zajezdnię MPK Wrocław dotarła pierwsza z szesnastu nowych Pes Twist 146N, zamówionych w ramach prawa opcji. To początek realizacji drugiego etapu kontraktu z bydgoską Pesą – a zarazem kolejny rozdział w rewolucji taborowej prowadzonej przez MPK.

– Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się! 913 mln zł – to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia – Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.

Nowoczesny tramwaj przyjechał do miasta wcześniej, niż przewidywał harmonogram, co potwierdza sprawną realizację kontraktu. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.

W ramach prawa opcji MPK Wrocław zamówiło 16 dodatkowych tramwajów Pesa Twist 146N. Po zakończeniu dostaw, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów.

– Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław – Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.

Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia: nowoczesny system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, ładowarki USB, rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, miejsce dla osoby z psem przewodnikiem oraz pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.

Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.

– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki – Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.

Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.

– To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej – mówi prezydent Sutryk – Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska – coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.

Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw, po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów – 46 Moderusów Gamma i 40 Pes Twist. To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.

Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.

– We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność – podkreśla prezes Woźny – Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek.

Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.

Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska. Wtedy wrocławianie będą mogli przekonać się sami, że to właśnie przyszłość komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska – cicha, nowoczesna i w pełni przyjazna pasażerom.

mat. pras.

Exit mobile version