Site icon Radio Rodzina

Od diagnozy do działania – plan naprawczy dla matematyki na Dolnym Śląsku

Foto: Kuratorium Oświaty we Wrocławiu

Wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki uzyskane przez uczniów z Dolnego Śląska, należały do jednych z najsłabszych wśród wszystkich województw. Region zajął dopiero 11. miejsce w kraju. Jeszcze kilka lat temu region plasował się w połowie stawki, a więc w okolicach 8. pozycji.

– Edukacja wymaga czasu. Konsekwentna praca, wsparcie nauczycieli i nowe narzędzia mają szansę przynieść pozytywne efekty – mówi Ewa Skrzywanek, Dolnośląska Kurator Oświaty.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/01-kurator.mp3

– Chcemy odczarować matematykę i pokazać, że to narzędzie do rozumienia świata, a nie tylko zestaw trudnych równań – dodaje Kurator.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/02-kurator.mp3

Jak podkreśla Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego, sytuacja wymaga systemowych działań.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/01-Bochnak.mp3

Podręcznik przygotowany został przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu (DODN we Wrocławiu), we współpracy z Kuratorium Oświaty. Szczegóły przybliża dr Katarzyna Pawlak-Weiss, Dyrektor Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/01-pawlak.mp3

– Matematyka nie powinna być postrzegana jako przedmiot trudny i odstraszający – dodaje dr Katarzyna Pawlak-Weiss.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/03-kurator.mp3

– Problem jest złożony – mówi dr hab. Piotr Mikiewicz, prof. UD DSW.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/01-mikiewicz.mp3

Zapytaliśmy o wyniki najlepszych szkół, które tłumaczy prof. Mikiewicz.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/02-mikiewicz.mp3

Celem podjętych przez DODN we Wrocławiu działań jest pokazanie innego oblicza matematyki – bardziej twórczego, inspirującego i związanego z realnymi problemami.

Zdaniem profesora Piotra Mikiewicza, szkolna matematyka zbyt często sprowadza się do powtarzalnych schematów i odtwarzania typowych zadań, co szybko zniechęca uczniów.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/mikiewiczzz.mp3

Niepokojące są również dane dotyczące liczby studentów wybierających ścieżkę nauczycielską. Jeszcze dwie dekady temu co roku kilkadziesiąt osób kończyło studia przygotowujące do pracy w szkole. Dziś są to zaledwie dwie–trzy osoby rocznie.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/03-mikiewicz.mp3

Program wsparcia nauczania matematyki jest odpowiedzią na wyzwania edukacyjne w regionie i będzie realizowany w ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych podmiotów. Dzięki kompleksowym działaniom, od diagnozy problemów po systematyczne wsparcie nauczycieli i uczniów, Dolny Śląsk zamierza wzmocnić kompetencje matematyczne młodych Dolnoślązaków.

Publikacja metodyczna „Po matematyczne sukcesy. Inspiracje i wsparcie dla nauczycieli” dostępna na stronie dodn.dolnyslask.pl

Exit mobile version