Site icon Radio Rodzina

Koleje Dolnośląskie w barwach europejskich i ponad 600 mln zł środków unijnych

fot. Patrycja Jenczmionka

Dwa pociągi promujące Unię Europejską ruszają na tory Dolnego Śląska. Będą jeździć m.in. w relacji Wrocław-Legnica. Premiera pociągu zbiegła się z informacją, że spółka otrzymała 618 milionów złotych unijnej dotacji. Łącznie z Brukseli na kolejowe inicjatywy województwa wykorzystano już blisko dwa i pół miliarda złotych.

Koleje Dolnośląskie złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy projekty na dofinansowanie dziesięciu, sześciu i czterech pojazdów. I wszystkie zostały ocenione pozytywnie. Łącznie przewoźnik uzyskał dofinansowanie na zakup pociągów na poziomie aż 78 procent.

Po realizacji tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w Polsce, bo liczącą aż 45 sztuk, flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf. Natomiast cały park taborowy KD będzie mieć 118 pociągów, bo spółka zamówiła również 10 ekodiesli, również po przetargu wygranym przez bydgoską Pesę.

-Nie byłoby dynamicznego rozwoju Kolei Dolnośląskich, gdyby nie środki europejskie (…). Został rozstrzygnięty konkurs na zakup nowego taboru, mówi Paweł Gancarz, marszałek Województwa Dolnośląskiego.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/01_gancarz-1.mp3

Dwa pociągi w unijnych barwach ruszyły na tory naszego województwa 11 września 2025 roku. Łącznie z obecnych 88 pojazdów w parku taborowym KD aż 84 zostało zakupionych lub zmodernizowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.

– Koleje Dolnośląskie dysponują obecnie 88 pociągami, z czego zakup 84 dofinansowała Unia Europejska, mówi Michał Rado, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/02_gancarz-1.mp3

– Trasa przejazdu na linii Wrocław – Legnica zajmuje dziś 30 min. 160 km/h, ponad 35 par pociągów dziennie. Mieszkańcy na tej trasie idą na pociąg jakby szli na metro w Warszawie, mówi Jarosław Rabczenko, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/03_gancarz.mp3

Joanna Sterzyńska-Lindberg, dyrektorka Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej w Polsce przekazała słowa od europejskiej instytucji.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/04_komisja.mp3

-Chcemy, by potrzeby komunikacyjne regionu i mieszkańców były zawsze realizowane przez ten zarząd i koleje, podkreśla Monika Włodarczyk, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/06_komisja.mp3

Pierwszą linią w zarządzie województwa była linia kolejowa do Trzebnicy, przypomina Marek Łapiński, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/05_komisja.mp3

– To kolejna bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie zapewnia rozwój Kolei Dolnośląskich. Mamy kolejne zadania, zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

https://www.radiorodzina.pl/wp-content/uploads/2025/09/07_komisja.mp3

„Niebieskie” czy „Unijne” Elfy dojadą między innymi z Wrocławia do Legnicy. Tam rozwiną prędkość 160 km/h, gwarantując czas przejazdu na poziomie nawet 37 minut z centrum stolicy Dolnego Śląska do jednego z największych miast regionu.

Koleje Dolnośląskie od początku istnienia są beneficjentem unijnych funduszy. Regionalny przewoźnik przez 17 lat otrzymał łączne wsparcie na poziomie 1,6 mld złotych! Unijne dofinansowanie szerokim strumieniem płynęło również bezpośrednio do samorządu wojewódzkiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, od kiedy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, została wsparta kwotą 723 mln zł.

Poza Kolejami Dolnośląskimi środki z najnowszego rozstrzygniętego programu KPO przez CUPT uzyskało także województwo śląskie i Koleje Śląskie. Z łącznej przyznanej kwoty 870 mln zł 618 milionów trafi na Dolny Śląsk. Żaden inny przewoźnik nie zakwalifikował się do tego rozstrzygnięcia.

inf. wł./mat. prasowe

Exit mobile version