Koleje Dolnośląskie przodują w zatrudnianiu maszynistek

fot. Radio Rodzina

Prowadzenie pociągu to wciąż domena pracy mężczyzn. Sytuacja na rynku jednak się zmienia. Czołową spółką w kontekście zatrudniania maszynistek są Koleje Dolnośląskie.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że wśród ponad 19 tysięcy maszynistów w Polsce, kobiet na tym stanowisku jest zaledwie 61.

Jedną z nich jest pani Sylwia Świder. Jej przygoda w Kolejach Dolnośląskich rozpoczęła się w 2016 r. od stanowiska konduktorki. Po paru latach pracy postanowiła zostać maszynistką.

Doświadczenie nabywa się na szkoleniach w Ośrodku Szkolenia Kadr spółki w Legnicy. Tam można ruszyć w pierwszą trasę: najpierw na symulatorze, potem jako obserwator.

Maszynista pociągu zanim uzyska się licencję, musi dobrze poznać pojazd i wyjeździć pod nadzorem maszynisty 1100 godzin. Na końcu kursu zdaje egzamin państwowy i z pozytywnym wynikiem może zacząć pracę.

Zapytaliśmy Sylwię Świder o niebezpieczne sytuacje, jakie mogą zdarzać się na torach.

Według komunikatu Urzędu Transportu Kolejowego, dolnośląski przewoźnik zatrudnia obecnie pięć kobiet – trzy maszynistki i dwie panie w trakcie szkolenia na świadectwo maszynisty.

Zawód: maszynistka

Kolejną z kobiet, która przetarła szlaki w Kolejach Dolnośląskich jest Edyta Małecka. Szkolenie na świadectwo maszynisty przeszła w 2018 roku, a od lipca 2020 samodzielnie prowadzi pojazd. Wcześniej nie miała doświadczenia w pracy na kolei, jednak nie było to dla niej przeszkodą.

– Nigdy nie przypuszczałam, że wybiorę zawód maszynisty, bo nie byłam wcześniej związana z koleją. Jednak atrakcyjne zarobki skłoniły mnie, aby pójść w tę stronę, gdyż nie widziałam żadnych ograniczeń, abym ja, jako kobieta, mogła prowadzić pociąg. Przecież ten zawód nie jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn – mówi Edyta Małecka.

Szkolenia dla maszynistów od 2018 roku odbywają się w Ośrodku Szkolenia Kadr Kolejowych w Legnicy. Obiekt ten posiada najnowocześniejszy w Europie symulator pojazdu kolejowego – Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego 45WE Impuls, który pozwala na naukę jazdy pociągu w realistycznych warunkach, odwzorowując drgania, przyspieszenia, hamowanie czy nawet wykolejenie.

– Cieszę się, że coraz więcej pań wstępuje w nasze szeregi i siada za sterami pociągów. To wymagająca i odpowiedzialna praca, a jak pokazuje przykład naszych koleżanek, panie świetnie sobie radzą. W najbliższych latach, w związku z uruchamianiem kolejnych tras i zakupem nowego taboru, będziemy zwiększać zatrudnienie. Jestem przekonany, że dołączy do nas niejedna kobieta – dodaje Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

mat. pras. /DD

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl
Skip to content