Kiedy wyremontują tunel w Żarowie? [AKTUALIZACJA]

fot. Patrycja Jenczmionka - Błędowska

Od kilku lat notorycznie zalewany, brudny i ciemny – tak wygląda tunel w Żarowie. Mieszkańcy, by nie spóźnić się na pociąg lub przejść na drugą stronę miasta muszą przekraczać tory w niedozwolonych i niebezpiecznych miejscach. Kto jest odpowiedzialny za inwestycję, która jak się okazuje – jest od kilku lat w fazie planowania?

Po interwencji naszych słuchaczy Radio Rodzina skontaktowało się z burmistrzem Żarowa – Leszkiem Michalakiem oraz rzecznikiem PKP PLK – Bohdanem Ząbkiem. Rozmawiało także z mieszkańcami.

Mieszkańcy o przejściu podziemnym

– Ten tunel ma tendencję do zalewania, mimo że ciągle go poprawiają, mówi nam mieszkanka Żarowa.

– Przejście podziemne jest zalewane od wielu lat. Miasto i kolej przerzuca odpowiedzialność na to, kto odpowiada za obiekt. Zdarza mi się przechodzić przez tory w niedozwolonym miejscu, mówi mieszkaniec gminy.

fot. Michał Koza

Po nadesłanych zdjęciach naszych słuchaczy skontaktowaliśmy się także z gospodarzem miasta.

Burmistrz Żarowa – Leszek Michalak

– To teren PKP. Nie wybudujemy za PKP PLK nowego przejścia. Tunel wypompowujemy w każdej sytuacji, kiedy mamy wezwanie. Jest przygotowywana koncepcja nowego przejścia kolejowego w Żarowie. Ze strony miasta ponosimy koszty i wypompowujemy przejście podziemne – mówi burmistrz Żarowa – Leszek Michalak.

Na stronie Urzędu Miejskiego w Żarowie mogliśmy przeczytać, że po deszczu przejście podziemne po raz kolejny jest zalane, a strażacy z żarowskiej jednostki OSP wypompowywali wodę:

Niestety problem w tym, że sytuacja ta powtarza się za każdym razem, kiedy pada deszcz. Pompa, która została tam zamontowana przy obfitych opadach deszczu nie spełnia swojej roli. Sytuacja ta uniemożliwia wejście podróżnym na peron, zmuszając ich do notorycznego łamania przepisów i przechodzenia przez tory, co może skutkować tragicznym wypadkiem. Ponadto, mieszkańcom trudno jest omijać ten teren, ponieważ stanowi przejście z osiedla na drugą stronę miasta. Każdorazowo, kiedy sytuacja z zalanym przejściem podziemnym się powtarza, pracownicy Urzędu Miejskiego w Żarowie interweniują w tej sprawie w PKP, która jest właścicielem tego obiektu. Niestety na reakcję czasami trzeba dłużej poczekać. Dziś znów wysłaliśmy zawiadomienie w tej sprawie do PKP, z prośbą o interwencję. Mamy nadzieję, że władze PKP odpowiedzą nam również na pytanie, czy i kiedy przeprowadzony zostanie remont przejścia podziemnego w Żarowie. Przypominamy mieszkańcom, że wszelkie zapytania dotyczące funkcjonowania przejścia podziemnego i peronu w Żarowie należy zgłaszać do PKP PLK Oddział w Wałbrzychu, nr tel. 74 637 46 40. 

Zadzwoniliśmy pod podany numer. Oddział w Wałbrzychu podał nam kontakt do osoby odpowiedzialnej za tunel.

Przypominamy, że za remonty infrastruktury kolejowej (torowiska, perony czy przejścia podziemne) odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Skontaktowaliśmy się z rzecznikiem spółki.

Bohdan Ząbek z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

– Przebudowa tunelu to pieśń przyszłości – mówił nam rzecznik w rozmowie telefonicznej. Ne został podany także konkretny termin działań w tej sprawie ze strony PKP PLK.

W piątek (16.10) wysłaliśmy także e-mail z pytaniami do PKP PLK o treści:

Po niepokojących sygnałach naszych słuchaczy ws. zalanego po raz kolejny tunelu w gminie Żarów, rozmowie z Panem burmistrzem oraz rzecznikiem Panem Bohdanem Ząbkiem piszę zapytanie odnośnie realizacji inwestycji. Za remonty infrastruktury kolejowej tj. m.in. przejścia podziemne odpowiada spółka PKP PLK S.A, zatem:

1. Na jakim obecnie etapie jest projekt budowlany związany z przebudową tunelu w Żarowie?

2. Kiedy zostanie ewentualnie zrealizowany, proszę o przybliżony termin?

3. Czy inwestycja wraz z modernizacją 2 lata temu budynku dworca PKP nie mogła zostać zrealizowana kompleksowo?

4. Co robi PKP PLK w związku z notorycznym zalewaniem tunelu, gdyż zamykanie go uniemożliwia mieszkańcom przejście z jednej części miasta do drugiej, a zdarzają się sytuacje, że mieszkańcy przekraczają tory w niedozwolonym miejscu narażając się na niebezpieczeństwo i utratę życia, spiesząc się na połączenie kolejowe. Czy PKP PLK ma na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo podróżnych, gdyż sytuacja zdarza się nagminnie w czasie ulewnych deszczy?

We wtorek (20.10) otrzymaliśmy informację zwrotną o treści:

Na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwoliły na bardzo atrakcyjne podróże. Zwiększyła się dostępność do pociągów na stacjach i przystankach. Konsekwentnie likwidujemy niskie perony i przebudowujemy lub budujemy nowe przejścia pod torami. Stacja Żarów na pewno dołączy do miejscowości, w których perony i przejścia są przebudowane. Przygotowywany już był projekt zmian na stacji, a to pokazuje, że inwestycja jest planowana. Zakres prac na stacji musi objąć nie tylko teren peronów, ale i tory. Obecnie ustalane są działania na nową perspektywę. Analizowane są możliwości realizacji prac z różnych źródeł finansowania, tak by efekty były jak najszybciej odczuwalne. Aby w codziennych podróżach zapewnić jak najlepsze warunki dojścia na perony w Żarowie, na stacji zamontowana jest pompa. Urządzenie usuwa wodę, jednak w czasie intensywnych opadów (tak jak to miało miejsce ostatnio) są problemy z jej odprowadzeniem. By przyśpieszyć likwidację niedogodności angażowana jest Straż Pożarna. Analizowana jest też tymczasowa poprawa odwodnienia okolicy torów. Na bieżąco zabezpieczane jest istniejące odwodnienie, by było drożne. W sytuacjach, gdy przejście podziemne nie zapewnia dojścia na perony, służby przekazują informację o konieczności wprowadzenia ograniczenia prędkości kursujących pociągów. W takich sytuacjach maszyniści zwracają szczególna uwagę na sytuację na torach podczas dojazdu do peronów. Remont budynku dworcowego był inwestycją spółki PKP S.A. w obrębie obiektu obok torów. Najczęściej inwestycje dworcowe (PKP S.A.) oraz zarządcy infrastruktury (PLK), związane z peronami i przejściami realizowane są w podobnym terminie, by uzyskać jak najlepszy efekt dla podróżnych. W Żarowie inwestycja dworcowa wyprzedziła tę na peronach, w przejściu i „na torach”. Zakres prac  zarządcy infrastruktury jest szerszy i bardziej skomplikowany, ale też będzie zrealizowany.

2 lata temu do użytku oddano za ok. 6 mln zł budynek dworca PKP w Żarowie. Znajduje się w nim m. in. biuro obsługi klienta, toalety oraz Żarowska Izba Historyczna. Prasa lokalna sprzed lat pisała, że projekt budowlany związany z przebudową tunelu w Żarowie został opracowany, a PKP PLK planuje realizację tego zadania po 2023 roku.

Czwartek (22.10) godz. 6.30 – Radio Rodzina otrzymało informację z dokumentacją zdjęciową, że tunel jest wciąż zalany, a żadna pompa nie odprowadza wody z przejścia podziemnego. Woda utrzymuje się na poziomie około kilkunastu centymetrów.

Do tematu będziemy powracać.

Kiedy mieszkańcy doczekają się długo oczekiwanej inwestycji? Jak długo żarowianie będą przechodzić w miejscach zagrażających ich życiu, by nie spóźnić się do pracy, szkoły czy na pociąg? Czy musi dojść do tragedii, by podjęto odpowiednie kroki?

Jak na ironię losu, niedaleko Żarowa ( 1 stacja kolejowa) jest położona Jaworzyna Śląska – miejscowość, w której znajduje się Muzeum Kolejnictwa na Śląsku największego takiego obiektu dokumentującego historię kolejnictwa na terenie historycznego Śląska. Warto przypomnieć,że tzw. „Kolej Świebodzicką” z Wrocławia do Świebodzic była jedną z najstarszych linii kolejowych w tej części Europy i drugą najstarszą na Śląsku.

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

Skontaktuj się z redakcją Radia Rodzina!

71 322 20 22 studio@radiorodzina.pl
Skip to content