Co z zabytkowym mostem kolejowym nad Jeziorem Pilchowickim?
27 lipca 2020
fot. Radio Rodzina
Zarząd Województwa Dolnośląskiego odniósł się do informacji, jakoby zabytkowy most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim miał zostać wysadzony. Krąży plotka, że do zniszczenia obiektu miało dojść podczas kręcenia amerykańskiego filmu. Podobno miał na planie pojawić się Tom Cruise.
POSŁUCHAJ:
Na powyższe „rewelacyjne” doniesienia zareagował Zarząd Województwa Dolnośląskiego, który dzisiaj wydał oświadczenie.
„W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego informujemy, że stwierdzenia prezentowane przez p. Roberta Golbę – prezesa firmy Alex Stern, odnośnie braku planów uruchomienia linii kolejowej przebiegającej przez most nad Jeziorem Pilchowickim nie są prawdziwe.
Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra – Lwówek Śląski, na której znajduje się zabytkowy most nad Jeziorem Pilchowickim, jest planowana do rewitalizacji celem uruchomienia na niej przez samorząd województwa dolnośląskiego przewozów kolejowych. W chwili obecnej trwa procedura przejmowania tej linii kolejowej na majątek województwa dolnośląskiego. Uruchomienie jej jest istotnym elementem realizowanego przez samorząd województwa planu przywracania ruchu kolejowego i walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie.
Celem działań samorządu w tym zakresie jest jednocześnie zachowanie i pielęgnowanie oryginalnych wartości dziedzictwa kulturowego regionu, jakie reprezentuje wspomniany most będący unikatowym zabytkiem techniki. Most nad Jeziorem Pilchowickim jest ważnym świadectwem historii rozwoju przemysłu i techniki w regionie. Dlatego samorząd województwa w pełni popiera działania podjęte przez wojewódzkiego konserwatora zabytków zmierzające do wpisania tego obiektu do rejestru zabytków. Jednocześnie w planowanych przez siebie działaniach rewitalizacyjnych zobowiązuje się do pełnego zachowania oryginalnej substancji budowli.
Przejmowanie przez samorząd województwa od PKP S.A. nieużywanych linii kolejowych jest jednym z najważniejszych elementów umowy koalicyjnej zawartej blisko dwa lata temu w dolnośląskim Sejmiku między Bezpartyjnymi Samorządowcami, a Prawem i Sprawiedliwością. Do dziś samorząd wszedł w posiadanie tras o łącznej długości ponad 150 km z planowanych do przejęcia ponad 350 kilometrów linii.
Jednocześnie przejmowane przez samorząd odcinki linii kolejowych stanowią ważny element strategii rozwoju sieci usług Kolei Dolnośląskich. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii samorządowy przewoźnik z każdym rokiem poszerza swoją ofertę oraz bije kolejne rekordy ilości przewiezionych pasażerów. Dzięki temu coraz więcej mieszkańców regionu zyskuje dostęp do bezpiecznego i komfortowego transportu kolejowego umożliwiającego zarówno codzienne dojazdy do pracy, jak i wygodny dojazd do atrakcji turystycznych”.